De kracht van Play Learn Change ligt bij het realiseren van meer Playful Learning & Playful Working in een leer- of werkomgeving, wat ervoor zorgt dat leerlingen, docenten en/of medewerkers tot verdieping komen. Ze krijgen grip op nieuwe situaties en onze aanpak helpt hen om zichzelf uit te drukken en te ontwikkelen. Dat is wat wij ook gezien hebben in het project over mythes, een geslaagde samenwerking van PlayLearnChange met Beekvliet Gymnasium. Een terugblik door Nienke Toeter, docent beeldende kunst en vormgeving, kunst algemeen.
“Hierbij nog een mail om jullie te bedanken voor de fijne samenwerking en een korte terugkoppeling over het project Mythes met LEGO. Ik kijk met veel plezier terug op de bijzondere projectweek en de prettige samenwerking met jullie, Jelle en Annemiek!
De leerlingen hebben in de week na het project nog veel van hun enthousiasme over het project gedeeld tijdens de lessen. Zij vonden het erg prettig om de hele dag met een actieve ‘hands on’ houding aan de slag te zijn en samen te bouwen aan een eigen mythe. In de week na de projectweek is zelfs een groep leerlingen uit klas 3 naar mij toe gekomen met de vraag of zij ook aan de slag mochten met LEGO! Collega’s zijn tevens zeer enthousiast over de workshop playful learning, dit was een goede voorbereiding op de projectdagen. Zij waren met name zeer positief over de opbouw van de opdrachten. Het samen bouwen, samenvoegen van ideeën, reflecteren en het ‘doen (spelen!) .i.p.v. denken’ als uitgangspunt. Collega’s zien de legio aan mogelijkheden van deze methodiek ook voor een onderwijsleergesprek. Erg waardevol en inspirerend!
Het project Mythes met LEGO heeft een speels karakter, maar als je verder keek dan de blije gezichten van de leerlingen, dan zag je dat leerlingen hebben gewerkt aan diverse (moeilijke) competenties: communiceren, samenwerken, creatief denken en handelen. De leerlingen hebben tijdens het project werkelijk een open en positieve houding aangenomen en samen innovatief en creatief gewerkt en gebouwd aan een mythe. Daarnaast hebben zij ook nog leren reflecteren op hun eigen creatieve proces én het presenteren hiervan! Dit komt uiteraard door de prettige samenwerking en het sparren in de aanloop en voorbereiding van het project. Het was zeer behulpzaam voor het project en de docenten, om kennis en inzicht te krijgen in jullie methodiek van playful learning. Wij kunnen vooruit met mooie handvatten om ook in de volgende projecten samen met docenten en leerlingen ‘spelend’ te blijven leren. Tot slot wil ik jullie vooral bedanken voor jullie bevlogenheid in dit project!
Veel dank voor deze toffe samenwerking en jullie inspiratie. Ik wens jullie een fijne zomer toe en hopelijk tot weerziens!”